מבוכים ודרקונים לוח ד ומעלה

 

מדריך: יקיר פרנק

מקום: ספרייה

יום ושעה: יום חמישי 17:45 - 19:00

גילאים: כיתות ד ומעלה

מחיר: 225 ₪ 

 

 

מבוכים ודרקונים - מבוא לעולם הפנטזיה

איך ומתי הכול התחיל
המשחק קיים בערך משנת 78', הוא נוצר כמשחק חברה (ממש כמו מונופול, טליסמן או סיכון), בו מתכנסים כמה חברים ומבלים מסביב ללוח משחק.
תוך זמן קצר המשחק הפך ללהיט בעולם ותורגם גם לעברית.
הניצוץ האמיתי התחיל עוד הרבה לפני זה, כש"טולקין" כתב את סדרת הפנטזיה הראשונה ופורצת הדרך "שר הטבעות".
מאז ברחבי העולם בוערת באנשים התשוקה לעולם הפנטזיה, ומתבטאת בדרכים רבות.
עולם הפנטזיה נמצא ובא לידי ביטוי ברבים ממשחקי המחשב, הספרים, תוכניות הטלוויזיה, הסרטים והמשחקים השונים.

התנהלות המשחק

המשחק עצמו מתנהל בישיבה מסביב לשולחן, ולכל שחקן יש דף דמות בו רשומים פרטים כמו: שם הדמות, הגזע שלה, המראה החיצוני של הדמות, כריזמה, תבונה, כוח רצון ועוד.
בעולם הפנטזיה קיימים אלפים ואורקים, גמדים וננסים, הוביטים ודרקונים (בני האדם לא לבד במגרש).

מול הקבוצה יושב שליט מבוך, זה אני.העבודה של שליט המבוך היא להוות את ה"לוח" עליו מתקיים המשחק, בצורה ששום לוח המודפס במאות אלפי עותקים יכול לספק.
זאת אומרת, כל חווית משחק היא ייחודית ולניסיון של שליט המבוך השפעה מכרעת על הנאת השחקנים.
אני, כשליט מבוך, עובד עם רשימות, מפות, הערות, פתקים וכמובן שמתפקידי גם לאלתר המון, אחרי הכול ה"עולם" הוא דינמי, והפעילות של השחקנים משפיעה עליו.
המשחק הבסיסי מתנהל בדיבור, רישום וציורי מפות. הצגת תמונות או קטעי מוזיקה בקטעים המתאימים, ותוספות שכאלה, תלויות בשליט המבוך, אני אוהב להשתמש בהמחשות שכאלה.

ובינתיים, בעולם האמיתי: ערך מוסף מהמשחק לשחקנים

גיבוש חברתי - המשחק מערב את השחקנים כקבוצה הפועלת ביחד בעולם הפנטזיה. לכל אחד יתרונות וחסרונות בתחומים מסוימים, והקבוצה חייבת לפעול כצוות על מנת לעבור מכשולים ואתגרים שונים, הפגנת חברות שכזו נשארת בליבם גם לאחר המשחק.

המשחק מתקיים בפועל במשך שעתיים בשבוע, אולם אין זה אומר שהאינטראקציה בין השחקנים ממצה את עצמה בשעתיים האלו. הרבה קבוצות מו"ד (מבוכים ודרקונים) התחילו כקבוצת משחק בלבד, והתפתחו לקבוצות חברתיות ומשם גם לחברויות הנמשכות לאורך שנים בפועל. השחקנים יבלו הרבה מעבר לשעתיים השבועיות מדפדפים בספרים ומחפשים מידע באינטרנט על מנת למצוא מידע ולפתור את האתגרים בהם הם נתקלים.

פיתוח חשיבה אסטרטגית -  שליט המבוך (מנחה המשחק) מפגיש את השחקנים עם סיטואציות שונות, בד"כ בהתאם לדרגתם ולניסיונם. כך, למשל, משימה כמו חדירה לארמון המלך ופעולת איסוף מידע מהלורד הממונה על הגנת הממלכה (שנחשד בחודשים האחרונים באינטרסים מנוגדים לאלו של הממלכה), שבה קבוצת השחקנים תצטרך לפתח חשיבה של מספר צעדים קדימה, כיצד לעקוב אחר אותו לורד, כיצד לפרוץ לארמון המלך? או האם ישנה דרך מתוחכמת יותר לבצע את המשימה?

פיתוח הדמיון והיצירתיות - כל אותן סיטואציות, בין אם דיפלומטיות או לוחמניות, בין דמויות השחקנים לבין דמויות ממולחות, מסוכנות, עדינות או מפלצתיות, תורמות להרחבת והעצמת דמיונו של השחקן. שליט המבוך מתאר את הסיטואציות השונות, מרמת הרקע, הריח, הצלילים, וקולות הדמויות (ממש כמו מספר סיפורים), העולם נפרש לנגד עיניו אוזניו ושכלו של השחקן, וכך מוחו מתעצם. בשורה התחתונה, הילד לומד לראות ולחשוב מעבר לקופסא.

קבלת החלטות – בעולם הפנטזיה השחקן עומד בפני החלטות לא פשוטות, לפעמים הוא נדרש להחליט איך להשתמש בכסף שהרוויח בהרפתקה, ולפעמים עומד בפני דילמות מוסריות, דיפלומטיות, חברתיות ועוד. קבלת החלטות גדולות וחשובות בעולם המשחק גורמות לשחקן לחשוב לעומק ולרוחב ובמהרה ילמד השחקן לעשות את האנלוגיה לעולם האמיתי וללמוד קבלת החלטות גם בעולם הממשי.

שיפור יכולות חברתיות – כל שחקן מייצג דמות מסוימת בעולם המשחק, ככל שהשחקן פעיל יותר, הדמות שלו פעילה יותר, משמע השחקן לומד שהוא חייב להתערב וליזום שיחות ופעולות על מנת להשפיע על הסביבה שלו.

C* - Copy rights

כל הזכויות לטקסט זה שמורות לאושר ויקיר פרנק. אין להעתיק לשכפל או לשכתב בפורמט ווירטואלי , מכני או ויזואלי זה או אחר טקסט זה ללא רשות המחברים.

 

 

 

הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים
רח' הנוטע 4 כפר שמריהו | hugim@kfar.org.il | 09-9569430
עבור לתוכן העמוד